9 juni, 2021

Tjänsten AluStorage® möter de veckovis ändrande behoven

by anders in Nyheter 0 comments

Brosjukhuset i Helsingfors är ett av Alavus Ikkunat Oy:s objekt under första delen av 2021. Företaget har levererat över 1 000 ytterfönster till sjukhuset. 1 100 innerfönster är beställda, och leveranserna pågår som bäst.

Alavus Ikkunat Oy är en av Finlands största tillverkare av fönster och dörrar. Företaget levererar cirka 60 000 fönster och 10 000 dörrar varje år. Företagets kunder består i huvudsak av byggföretag, bostadsaktiebolag och återförsäljare för nationella kedjor; objekten består bland annat av stora höghus, sjukhus, skolor och andra offentliga byggnader.

Varje vecka i produktionen är olik den andra, men det finns ett faktum som aldrig ändras: byggarbetsplatserna måste få sina produkter i tid, vilket betyder att produktionen måste få sina råvaror i tid.

– Annars har vi 60–70 sysslolösa personer här och samtidigt stannar arbetet av på våra kunders stora byggarbetsplatser, förklarar fabriksdirektören Juha Äijänaho.

Tack vare våra pålitliga partner har vi dock aldrig hamnat i en sådan situation. En av företagets mest långvariga partner är den betrodda leverantören av aluminiumprofiler sedan nästan 20 år, Mäkelä Alu.

 

Säkra leveranser och säker kvalitet

Alavus Ikkunats fabrik tar emot nya aluminiumprofiler från Mäkelä Alu en eller två gånger i veckan: alltid precis den mängd som behövs under veckan.

Vi kan lite på säkra leveranser och profilernas kvalitet. Det är en viktig aspekt för oss eftersom vi också vill sälja kvalitetsvaror till våra kunder, säger Äijänaho.

Aluminiumprofiler används bland annat i fönstrens ytterramar och karmarnas ytor samt för aluminiumbeklädnad av balkongdörrar.

Till byggobjekten tillverkar man olika specialfönster.

 

Tack vare tjänsten AluStorage® behöver kapitalet inte bindas i lagret

Produktionen kan planeras en vecka i taget utan att kapital eller kvadratmeter behöver bindas i ett eget lager, tack vare Mäkelä Alu lagringstjänsten AluStorage® som har utvecklats enligt kundernas behov.

Alavus Ikkunat tillverkar fönster och dörrar från cirka 20 olika profilverktyg. Alla profiler finns alltid tillgängliga på Mäkelä Alus lager. Nya profiler tillverkas vartefter antalet aluminiumprofiler minskar i lagret.

– Vi tar emot aluminiumprofiler enligt våra beställningar. Vi har inte något eget lager alls. Vi gör beställningarna elektroniskt, berättar Äijänaho.

Mäkelä Alus utmärkta tilläggstjänst hjälper till med planeringen av nya aluminiumprofilmodeller. Vid behov kan Mäkelä tillverka 3D-modeller av profilerna.

– Med 3D-utskrifter i plast är det enkelt att testa modellens funktionalitet innan man börjar pressa en ny profil.

 

Mäkelä Alus ”alltid tillgängligt”-lager garanterar snabba leveranser

När kunden gör en beställning, har Mäkelä Alu endast ytbehandlingen av de rätta aluminiumprofilerna kvar att göra. För speciallackeringar skaffar man alltid färgerna separat för varje beställning.

– Vid behov kan aluminiumprofilerna skickas i väg redan veckan efter beställningen, berättar ansvariga försäljaren Asko Perälampi hos Mäkelä Alu.

Trots att aluminiumprofilerna har tillverkats enligt kundens modeller, betalar kunden för profilerna först när de anländer till kunden.

– Vissa aluminiumprofiler har en snabbare lageromsättning. Andra profiler är mer sällsynta och de kan finnas i vårt lager under flera månader, beskriver Perälampi.

Profilerna levereras till kunden i regel i sex meters stänger. Kunden kapar profilerna själv till den slutliga brukslängden och utrustar dem med den mekanik som behövs.

 

Alla nyansönskemål kan uppfyllas snabbt

Fördelarna med systemet betonas hos Alavus Ikkunat i och med att varje vecka för med sig olika behov av modeller och nyanser.

Nuförtiden är också antalet olika nyanser på fönster och dörrar väldigt högt.

– Största delen av profilerna beställs i standardnyanser, till exempel i vitt eller mörkgrått. Utöver dessa behöver vi ändå även väldigt olika nyanser för våra objekt. Särskilt i offentliga objekt använder arkitekterna gärna djärva färger: rött, gult, blått… även i de allra klaraste kulörerna. Ibland blir man förvånad, erkänner Äijänaho.

Det finns dock plats för alla färger i världen, och på Mäkelä Alus linje för pulverlackering.

 

AluBasket® transporterar aluminiumprofiler väderbeständigt och smidigt

Profilerna levereras till Alavo i Mäkelä Alus lätta aluminiumkorgar. Hanteringen av profilerna går smidigt både under transporten och på fabriken. Tjänsten AluBasket® är avsedd att underlätta och skydda långa aluminiumprofiler under transporten, hanteringen och temporär lagring.

– I korgarna är profilerna väl skyddade mot stötar och repor. Detta är särskilt viktigt då produkterna används i fönster och dörrar, dvs. väl synliga. Profilerna hålls raka i korgarna vilket också har en stor betydelse för oss i och med att vi ska kunna sätta glas och tätningar i gliporna i profilerna, förklarar Äijänaho.

Profilerna kan även sorteras i korgarna.

– Med korgarna är det enkelt att flytta profilerna med truck på fabriken.

Den lätta korgen kan enkelt flyttas även av en person.

 

Den bekymmersfria AluBasket®-lösningen minskar användningen av förpackningsmaterial

I korgarna hålls profilerna i ordning och vid behov kan överflödiga stängerna enkelt tas åt sidan med korgen.

– Betydelsen av detta blir klar om man jämför med stänger som levererats på en träpall bundna med buntband. Det är inte riktig lika lätt att flytta sådana högar, säger Perälampi.

De tomma korgarna är stapelbara och kräver därmed minimalt med förvaringsutrymme. I tjänsten AluBasket® ingår även möjligheten att förvara produkterna hos kunder under något längre tid.

– Hos oss används de aluminiumprofiler vi beställt alltid så snabbt att korgarnas rotationstid är endast några veckor, berättar Äijänaho.

En av tjänstens fördelar är naturligtvis att korgarna minskar behovet av förpackningsmaterial betydligt. Avtal om användningen av tjänsten AluBasket® skrivs i samband med beställningen.

 

Ibland är det bra att träffas ansikte mot ansikte

Enligt Äijänaho har samarbetet med Mäkelä Alu alltid löpt bra. Det förekommer väldigt få reklamationer.

– Mäkelä Alu hanterar reklamationer väldigt bra, säger Äijänaho.

De finslipade automatiska tjänsterna gör verksamheten smidig, men de minskar också kontakterna mellan människor. Även detta har beaktats hos Mäkelä Alu.

– Vi brukar nog besöka Mäkelä Alu med några års mellanrum, och en representant för Mäkelä Alu besöker oss varje år. Det är också viktigt. Ibland är det bra att träffas ansikte mot ansikte och prata även om annat än aluminium, menar Äijänaho.

AluBasket®-korgarna underlättar transporten, lagringen och flyttningen av aluminiumprofiler.


Leave a comment